Svenskt mörker?

I dagens nätupplaga av The Daily Telegraph finns en intressant artikel om bilden av Sverige utomlands.

Eftersom jag tillbringat mycket tid utomlands är jag förstås medveten om att bilden av Sverige är ganska annorlunda jämfört med vad vi tror. I Storbritannien är vi exempelvis fortfarande huvudsakligen kända för ABBA.

På senare tid har Sverige dock uppmärksammats utomlands som en uppfattad och överraskande hemvist för antisemitism. Nu bidrar även våra framgångsrika deckarförfattare, som Mankell och Larsson, till att forma bilden av Sverige utomlands. Och det är väl ingen vacker bild som målas upp, precis.

Min största invändning mot den svenska deckargenren är att den har fastnat i en mall där de värsta skurkarna alltid är högt uppsatta politiker och statstjänstemän. Själv är jag alldeles för dåligt insatt i kriminologi för att veta om det finns någon representativ verkliget bakom denna deckarmall. Men min allmänna bild är väl att övergrepp, våld och annan grov brottslighet huvudsakligen utövas i kretsar där ingen har varit i närheten av ett tjänsterum på Säpo eller Rosenbad, för att uttrycka saken milt.

Hursomhelst kan jag rekommendera en läsning av artikeln i The Daily Telegraph.

The Daily Telegraph: The Dark Side of Swedish Society

Kommentera

