Antisemitismens nya affischnamn

På kort tid har Sverige i omvärldens ögon kommit att framstå som affischnamn för den moderna antisemitismen.

Senast har berättelserna om förföljelsen av svenskar med judisk bakgrund i Malmö väckt både förvåning och förfäran i utländska medier. Den osmakliga stölden av Auschwitz-skylten, som orkestrerades från Sverige, har knappast underlättat situationen. De isiga relationerna med Israel är väl kända sedan tidigare.

Antisemitism är ju en fullkomligt irrationell företeelse. Den judiska traditionen är både vacker och fascinerade. Dessutom utgör den grunden för vår västerländska civilisation. Kristendomen bygger på en judisk föreställningsvärld och de tio budorden utgör alltjämt grunden för alla civiliserade samhällen.

Egentligen vill jag både tro och hoppas att den verkliga antisemitismen är mindre än den verkar. Svenska nyhetsmedia har under flera decennier beskrivit konflikten i mellanöstern ensidigt ur palestinsk synvinkel. Det innebär att många svenskar inte alls förstår de villkor som israelerna lever och verkar under.

Historiskt sett har Sverige en del gemensamt med Israel. Under vår stormaktstid var även vi, som nyfödd nation, utsatta för regelrätta utplåningsförsök av våra grannar. Generationer av svenskar tvingades att strida och göra allt för att Sverige skulle överleva som nation. Knappast någon modern svensk kan klandra våra tidigare generationer för det.

Dessutom understöds israelhatet av en hel del dubbelmoral. Svensken i gemen är knappast särskilt tolerant inställd till muslimer. Många svenskar förfasas över moskéer, minareter och slöjor. Ändå tvekar de inte en sekund att ställa sig på samma sida som islamistiska terrorister, om saken gäller att kritisera Israel.

I grunden har alla mänskliga kulturer och religioner något att lära av varandra. Grunden för all mänsklig samlevnad bör vara öppenhet, nyfikenhet och tolerans.

Därför är det mycket beklämmande att de människor som fick en fristad i Malmö och Sverige efter förföljelserna under andra världskriget nu tvingas fly härifrån på ålderns höst.

SvD : SvD : SvD : DN : DN : DN

4 kommentarer till Antisemitismens nya affischnamn

  1. Allah skriver:

    Ditt inlägg var väldigt bra. Om du inte misstycker så hamnar det på min blogg i dess helhet. Skulle du misstycka, hör av dig. Vet att det är fel att ”rippa” inlägg rakt av. Men du säger det så bra.

    Roger

  2. andersonchris skriver:

    Ordet måste vara fritt. Men eftersom du frågar så snällt så skulle jag nog föredra om du citerar valda avsnitt och i övrigt länkar till originalinlägget.

    Jag vill också betona att jag inte har haft möjlighet att läsa din blogg och att jag inte vet vad den handlar om.

    För att undanröja allt eventuellt tvivel vill jag också betona att jag är för tolerans, samförstånd och fredlig samlevnad mellan religioner och kulturer.

  3. Allah skriver:

    Oki Väljer ut godbitarna.

    Jag är med för samförstånd och fredlig samlevnad. Dock anser jag att religion är en av de saker som står i vägen för just detta.

    Innehållet på min blogg är först och främst kritik emot islam, men det slängs en och annan verbal dänga emot politiker med.

    Trots att vissa påstår att min blogg är rasistisk, så stämmer inte detta. Kritisera islam, eller politiker med deras egna argument kan aldrig vara rasism

  4. andersonchris skriver:

    Då ställer du mig i ett dilemma, för jag är inte emot islam.

    Tyvärr vet jag ganska lite om islam men som troende har jag fascinerats av det muslimska sättet att be – innerligt och utan avbilder och annat lull-lull. Enligt mitt enkla sätt att se, kan det föra den troende närmare Gud.

    Dessutom ska man nog inte glömma att det av goda skäl är olagligt i Sverige att uttrycka missaktning för personer på grund av deras religiösa tillhörighet.

    Så, snacka om att göra sig obekväm. Men det är viktigt för mig att inte tillskrivas åsikter som jag inte har, så jag får nog be om att du håller mig utanför det hela.

Kommentera

