Rafale på nosen

Återigen florerar rykten om att Brasilien har valt Rafale som sitt nya stridsflygplan.

Presidentendens talesmän dementerar dock ryktena och säger att man inväntar en rapport från försvarsministern innan beslutet tas.

För alla utom de mest godtrogna så har det varit uppenbart under en längre tid att Brasilien redan har valt Rafale och att det nu handlar om att skapa dokumentation som stöder beslutet. Problemet var ju att Gripen fick bättre resultat i det brasilianska flygvapnets tekniska utvärdering.

För svensk del kan det nog vara lika bra att vi slipper affären. För det första lär det oss att inte delta i uppgjorda upphandlingar, något som vi borde ha lärt av Norge-affären. Men mer viktigt är att vi slipper skänka bort Gripens alla tekniska hemligheter till Brasilien. Gripen är fortfarande ett slagkraftigt koncept som vi bör vara stolta över istället för att kasta det i ån (eller Amazonas, då).

För det tredje kan vi få uppleva den enda sanna glädjen. Rafale är nämligen ett riktigt skrotplan och vi kommer säkert att kunna känna rejäl skadeglädje när de stackars brassarna inte får planen att fungera.

Som grädde på moset kan vi ju bjuda in dem till en internationell flygstridsövning och ge dem på nosen med våra Gripar.

SvD : DN : Ny Teknik: Lovorden haglar över Jas

Advertisements

4 kommentarer till Rafale på nosen

  1. Madman skriver:

    Precis som du skriver så har det ju ända sedan i somras varit uppenbart att det är Rafale som gäller. FAB:s evalueringsresultat gjorde det ju bara uppenbarligen lite mer besvärligt för Lula att få affären i hamn.

    Tråkigt att det är på det viset, för det hade kunnat bli en mycket bra plattform för gemensam vidareutveckling av Gripen mellan Saab och Embraer. Embraer var ju enligt uppgift mycket positiva till Saabs offert, som ju uppenbarlingen innehöll utvecklingsarbete, medan man var i det närmaste helt ointresserade av fransmännens löfte om enbart produktion av Rafale.

    Tror dock du har fel när du skriver att Rafale är ett skrotplan. Allt tyder på att det är en förbaskat kompetent maskin, men med dyra livscykelkostnader! Läs gärna Peter Collins provflygrapport på http://www.flightglobal.com/articles/2009/11/09/334383/flight-test-dassault-rafale-rampant-rafale.html

  2. andersonchris skriver:

    Tycker det verkar som om artikeln är skriven för att glossa över en del av de problem som har funnits med Rafale. Den innehåller en del svepande goda omdömen som motsäger den information jag har.

    Bristerna har ju bland annat uppenbarat sig vid internationella övningar och i de tekniska utvärderingarna vid upphandlingar, till följd att ingen utom HalleLula har varit intresserad hittills.

    Men jag har förstås inget emot att fransmännen får ordning på sitt plan.

  3. chefsingenjoren skriver:

    Ungrarna har redan kört luftstridsövningar med sina Gripen mot både Eurofighter och Rafale. Mycket kompetenta maskiner bägge två, med ordentligt med dragkraft.

    Gripen har svårt att vinna tekniskt mot dessa bjässar, men ekonomiskt vinner Gripen med en faktor mellan 1:3 och 1:10 på de olika kostnaderna för anskaffning och drift.

    Men i alla dessa affärer är pris och teknik en mycket liten del jämfört med politik. Lula är intresserad av en fast plats i FN säkerhetsråd och Sarkozy har lovat att stötta denna ambition. Reinfeldt har i detta fall inget att komma med…

  4. andersonchris skriver:

    En väckarklocka för fransmännen var att Rafale presterade mycket sämre än Eurofighter, åtminstone tidigare, vilket bland annat berodde på en udda radarlösning. Att flyga Rafale sägs ju dessutom vara lite av en pärs för piloten. Rafale har dock utvecklats en del de senaste åren så det är möjligt att de har åtgärdat en del av bristerna.

    En stor del av Gripens styrka är ju också att omsätta dess egenskaper – som liten radarsignatur, hög tillförlitlighet, låg arbetsbelastning för piloten, korta omladdningstider och bra datalänk – till taktiska fördelar. Där vet jag inte hur pass bra ungrarna är jämfört med svenska piloter. Rimligen bör vi vara bättre eftersom vi har flugit planet under mycket längre tid. Som alla vet, är det ju faktiskt piloternas skicklighet som ofta är den avgörande faktorn i luftstrid.

    Gripen har ju länge varit en favorit hos redaktörerna på ansedda Jane’s på grund av sin kombination av slagkraft, användarvänlighet och låg kostnad.

    Men den politiska dimensionen överväger naturligtvis den tekniska. Lula och Sarkozy kom säkert överens om Rafaleköpet redan i samband med tidigare vapenaffärer mellan länderna. Ett köp av Rafale var säkert en faktor när priset och villkoren bestämdes för ubåtarna och helikoptrarna för ett år sedan. Dessutom är Frankrike en kärnvapennation med en aktiv utrikespolitik och därmed betydligt mer intressant säkerhetspolitisk partner än Sverige.

    Faktum är dock att vi försäker sälja oss alltför billigt till brassarna. Vi borde utveckla Gripen NG själva och hålla på de tekniska hemligheter som våra ingenjörer svettas fram. Att vi inte utvecklar NG själva beror bara på en kombination av snålhet och dumhet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: