Gripen och Rafale i Brasilien

Brasiliens val av nytt stridsflygplan drar ut på tiden.

Förseningen tycks bero på att det brasilianska flygvapnet har en annan uppfattning i frågan än landets regering. Presidenten Lula har som bekant uttalat sitt stöd för det franska flygplanet Rafale, av politiska skäl. Flygvapnet sägs istället förorda Gripen av tekniska och kostnadsmässiga skäl. Presidenten har hittills kommenterat detta med att valet av stridsflygplan är politiskt, inte tekniskt.

Medan Gripen har sålts eller hyrts till fyra länder utom Sverige, har Rafale ännu inte fått en enda order från utlandet. Orsaken är framför allt att planet har lidit av en mängd tekniska barnsjukdomar som har försenat leveranser och som fortfarande begränsar planets operationella förmåga. Även om fransmännen har försökt lägga locket på problemen så har det bland annat förekommit rykten om att radarn är undermålig, att sensorerna inte fungerar och att mjukvaran som driver planet är buggig. Rafale sägs ha svårt att fungera autonomt på grund av bristerna i elektroniken. Dessutom är planet rejält dyrt att köpa och att driva. Såldes finns egentligen ingen fullt fungerande version av Rafale att köpa idag, åtminstone inte någon där prestandan motsvarar priset.

Det senaste utspelet i affären är att den franska försvarsministern sade att Gripen är som en Volvo medan Rafale är en Ferrari. Liknelsen haltar naturligtvis på flera plan, bland annat för att Ferrari inte är ett franskt bilmärke och att Rafale underpresterar ganska rejält. Dessutom är väl Gripen det närmaste en liten ettrig sportbil som man kommer i flygvärlden. (Liknelsen visar å andra sidan att ett lands anseende sammankopplas med dess bilindustri, vilket jag har påpekat många gånger i samband med SAAB:s nedläggning).

Egentligen borde det vara ganska enkelt för Gripen att vinna den brasilianska ordern. Gripen är mycket billigare i inköp – och otroligt mycket billigare i drift – samtidigt som de tekniska kraven är väl uppfyllda. För att understryka att det faktisk handlar om ett fungerande flygplan bör nog SAAB använda de befintliga Gripenkunderna i försäljningsprocessen. Ungrarna och tjeckerna är ju extremt nöjda med sina Gripar. Under utvecklingsfasen av den brasilianska Gripenversionen kan man också kosta på sig att låna ut några överskottsgripar till Brasilien så att de får möjlighet att köra in sig på planet.

Även om Gripen aldrig har lyckats skaka av sig sitt flopprykte i Sverige så är planet en fantastisk framgångssaga som vi svenskar borde vara stolta över. Fransmännen är ju otroligt stolta över sitt Rafale, trots att det knappt fungerar.

Hursomhelst får vi se om den brasilianska regeringen lyckas lösa tvisten med sitt flygvapen under våren. Brasilien ska hålla val i oktober 2010, och även om Lula inte kan ställa upp till omval, så kan ett kontroversiellt val av stridsflygplan komma att påverka valrörelsen för hans parti. Därmed finns en teoretisk risk (eller chans) att beslutet skjuts upp till efter valet.

SvD : Yahoo : Electronic Aviation : Wiseman’s Wisdoms

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: