Avatar – filmmagins återkomst

Efter ett år av spekulationer kan vi nu äntligen gå och se James Camerons nya storfilm, Avatar.

Hajpen har varit omfattande av flera orsaker, inte minst att James Cameron var upphovsmannen till alla tiders mest framgångsrika film, Titanic. Dessutom har det pratats en hel del om den nya 3D-teknik som Cameron har uppfunnit för att kunna skapa en helt övertygande värld med datorskapad flora och fauna.

James Camerons styrka som filmskapare är att väva ihop handling, specialeffekter och karaktärsbeskrivningar till en engagerande helhet. Han utmärker sig också för sina mycket starka kvinnliga rollpersoner, oavsett om det gäller Ellen Ripley i Aliens, Sarah Connor i Terminator eller Neytiri i Avatar.

I Avatar har James Cameron lyckats blanda ihop sitt magiska recept till en film som är så mycket mer än en film, det är en upplevelse på flera olika plan. Det mest uppenbara är den fantastiska 3D-miljön, och varelserna inom den, som är helt övertygande. Sedan serveras vi en hjältevandring i tre akter enligt Aristoteles klassiska modell. Dessutom får vi huvudpersoner att fästa oss vid, skurkar att hata och en rejäl dos av olika etiska budskap.

Camerons styrka ligger i hans förmåga att använda specialeffekter för att underlätta historieberättandet och få publiken att acceptera det som händer på duken. I många av dagens filmer skapar specialeffekterna en stämningsförstörande barriär mellan publiken och berättelsen. James Cameron är en av de få som använder specialeffekter för att skapa en stämning som publiken aldrig skulle kunna uppnå utan dem.

De senaste fem åren har vi sett en mängd påkostade skräpfilmer som har överöst oss med effekter men blivit allt sämre på att engagera oss på det berättande planet. Till och med förra årets superhajpade film, The Dark Knight, hade alldeles för många brister för att förtjäna sin enorma succé. James Cameron har nu brutit den negativa trenden med råge och visat oss alla var skåpet borde stå.

Visst kan man, som vissa kritiker leta efter fel i Avatar, men med tanke på att James Cameron har skapat en film som ingen annan har kommit i närheten av tidigare, så tycker jag att vi nöjer oss med att applådera och tacka för åkturen.

Som filmälskare är jag oerhört tacksam för att James Cameron har satsat tre år och lika många miljarder kronor på att skapa denna fantastiska värld som vi kan kliva in i under ett par timmar.

SvD : DN

Annonser

3 Responses to Avatar – filmmagins återkomst

  1. chefsingenjoren skriver:

    Jag har precis tittat på Avatar. Givetvis 3D versionen. Mycket bra film som jag rekommenderar starkt!

    Dock så fick den mig att tänka en smula på hur vi försöker driva på våra värderingar och sätt att leva på andra civilisationer. En klar parallell är givetvis USA expansion genom indianterritoriumen på 1800-talet. Men på senare år så är det mellanöstern och Olja. Oljan har fått oss att försöka att tvinga på vårt västerländska sätt på den muslimska världen. Givetvis så slår dom så bakut och med assymetrisk krigföring blir det i våra ögon oetiska metoder som IED, självmordsbombare, gisslandtagning och kapningar.

    Frågan är hur vi själva skulle agera om vi satt i deras kläder?

  2. andersonchris skriver:

    Det är en bra fråga, som jag tror att James Cameron ställde medvetet.

    Så länge motståndarna är terrorister som angriper civila så är frågan lätt att besvara, de ska bekämpas med alla till buds stående medel.

    När situationen övergår i ockupation och motståndskamp så blir skalan mer glidande. Ett stort problem i tex. Afghanistan är ju att ISAF är på plats med goda avsikter, men att stora delar av lokalbefolkningen ändå inte vill ha oss där och gör motstånd. Då blir det ett stort problem när vi tvingas döda dem samtidigt som vi ska övertyga dem om att vi är där för deras eget bästa.

    Oljeberoendet är för övrigt den största anomalin i mänsklighetens historia. Oljestaterna har kunnat kringgå den historiska utveckling med upplysning, sekularisering, vetenskapsrevolution, industriell revolution och medelklassvälde som ledde fram till det västerländska samhället med demokrati och marknadsekonomi. Istället har medeltida feodalvälden kunnat bli de rikaste, och bakom kulisserna mäktigaste, länderna i världen.

    Folk skulle nog bli förvånade om de visste hur mycket av Europas tillgångar, fast egendom och företag, som diskret kontrolleras av oljepengar.

    Oljekrigen skulle rentav kunna betraktas som västvärldens reaktion på oljestaternas ekonomiska dominans.

  3. Voldo skriver:

    Grymt bra film. Fast jag håller inte med om att The Dark Knight skulle ha några brister. 😛

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: