Svensk nationalkaraktär till salu

Det är något tragiskt med SAAB:s och Volvos öden.

De är två svenska bilmärken som i decennier stått för seriös, kvalitativ och rekorderlig ingenjörskonst. På grund av den finansiella kris som har slagit hårt mot nästan all världens biltillverkare ska dessa anrika företag reas ut eller styckas upp till diverse skräpbolag i Holland eller Kina.

Det är mycket nedslående att dessa två symboler för den svenska nationalkaraktären inte värderas högre än de kastas på soptippen vid minsta lilla motgång.

Andra biltillverkande länder som USA, Tyskland, Frankrike och Japan, har satsat en betydande del av sina gemensamma resurser på att rädda sina nationalsymboler, bilmärkena. I Sverige ska vi leka perfekta marknadsliberaler och offra vår industri på ett altare som är genomsubsiderat av utländska stater.

Varje svensk regering, oavsett politisk färgning, borde vara intresserad av att bevara vår nationella identitet på det sätt som den uttrycks i våra bilmärken. Som alla svenskar som har bott och arbetat utomlands så vet jag vilken oerhörd betydelse som namnen SAAB och Volvo har för den respekt som man möts av som svensk utomlands.

Hemska tanke att det enda som vi förblir kända för utomlands är de där fyra musikerna i trikåer och platåskor.

SvD : DN : DI : SvD : DN : SvD : DN

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: