Okunnighet är styrka

Få länder är beredda att uppmuntra industriellt självmord i den omfattning som sker när en grupp svenska marknadsliberaler applåderar SAAB:s nedläggning för att det är så ”rätt” av ideologiska skäl.

Sanningen är att svenskarna inte är sämre på att bygga bilar än någon annan och att det inte finns någon logik som säger att det är självklart att folk ska köra Renault hellre än SAAB.

Den svenska oviljan att stödja SAAB är själva orsaken till att bilmärket gick under. Försäljningen rasade självklart när det stod klart att Sverige inte skulle stöja SAAB. Ingen vill väl köpa en ny bil för 400 000 kronor av ett företag som riskerar att gå i konkurs närsomhelst.

Om regeringen däremot hade satt ihop ett stödprogram av samma typ som den amerikanska GM-räddningen, så hade förtroendet för märket kunnat bibehållas och försäljningen hållas uppe. Obama räddade ju GM efter samma modell som Sverige räddade sina banker på 90-talet. Man skiljde de friska delarna från de skuldtyngda för att ge kärnverksamheten en chans att återhämta sig.

Den amerikansk bilräddningsmodellen handlar inte om att politikerna driver ett bilföretag, som den svenska regeringen har raljerat om. Istället satte Obama upp ansvarsfulla stiftelser som utövar ägarmakten över en helt normal företagsledning.

Att SAAB:s undergång applåderas som någonting gott av så många svenskar liknar George Orwells nyspråksordning där ”krig är fred”, ”frihet är slaveri” och ”okunnighet är styrka”.

Eller kanske industridöd är levebröd?

SvD : SvD : SvD : DN : DN : DN

7 kommentarer till Okunnighet är styrka

  1. gunteman skriver:

    Väl skrivet. Att GM är största skurken råder det ingen tvivel om, men det hade betytt så mycket om regeringen åtminstone visat att svensk industri är något att kämpa för. I stället ger man bränsle åt den delen av befolkningen som applåderar nedläggning och klankar ner på de (CvK, JÅJ m.fl.) som lägger ner själ, tid och pengar för att Sverige ska ha något annat än skidskyttar att vara stolt över.

    Skidskyttets relevans för samhällsbyggandet kan ju diskuteras.

  2. andersonchris skriver:

    GM tog betydligt mer ansvar än någon annan för SAAB. Men att kräva att den amerikanska regeringen även skulle rädda fabriken och jobben i Trollhättan var magstarkt. Den uppgiften föll nog på oss svenskar – och framför allt de som företräder landet.

  3. Rune skriver:

    Varför skulle folk börja köpa SAAB efter ett statsstöd när dom inte gjorde det under högkonjunkturen ??

    Kom ihåg varvsstödet, 35 miljarder kr för att hålla varven under armarna i ca 10år och dom gick i konkurs ändå. Det hade varit lite billigare att ge varje varvsarbetare (32 000 personer) 10 miljoner var (mer än 30 Mil i dagens penningvärde)

  4. Anders skriver:

    Ett kommerciellt företag skall inte räddas av staten – företag skall stå på egna ben. Staten skall däremot skapa förutsättningar i form av infrastruktur, utbildade medborgare m.m. Om SAAB gått med förlust i så många år – varför skall staten ta över och bränna ännu mer pengar? Nej tack, se i stället till att nya företag får växa upp som kan stå på egna ben.

  5. andersonchris skriver:

    Rune, anledningen till att SAAB hade problem med försäljningen var att man urvattnade varumärket. SAAB stod länge för kvalitet, säkerhet och individualism. Det var därför som märket var populärt bland välbärgade akademiker, som exempel.

    När man gjorde om SAAB till en Opelvariant så försvann en stor del av märkets existensberättigande.

    Dessutom så är det ju så att SAAB länge har varit offer för koncerninterna transaktionsmodeller där man för över tillgångar till andra företag i koncernen genom extrem interndebitering.

    Ni säger båda att staten inte ska rädda privata företag, och det är naturligtvis korrekt – som huvudregel.

    I vissa extrema situationer så uppstår de undantag som bekräftar huvudregeln. Exempelvis så förekommer det att konservativa regeringar över hela världen räddar privata banker, försäkringsbolag och bilföretag. Den tyska staten pumpar in enorma pengar sin bilindustri eftersom den vet att Tyskland inte är någonting utan en bilindustri.

    Frågan är alltså vem som Sverige försöker imponera på med sin ”perfekta marknadsekonomi”, som inte tillämpas av någon annan.

    Om 10 år när krisen 2008 är ett minne blott så kommer alla möjliga konstiga bilmärken finnas kvar på grund av statsstöd medan vårt ädla SAAB är borta för alltid.

  6. TRIDENT skriver:

    Hur länge ska ett företag som sedan 1947 inte lyckats tillverka produkter som säljer och genererar vinst?

    Jo visst – några enstaka år har det varit svarta siffror i böckerna….

    …och du Chris…

    Jag förutsätter att du under hösten varit hos den lokale SAAB-handlaren och köpt en SAAB av värsta modellen med extra allt för att stödja svensk bilindustri….

    …om inte så luktar din blogg hyckleri – och det luktar inte mumma!

  7. andersonchris skriver:

    Hyckleri? På vilket sätt? Att hyckla innebär ju att man säger en sak men gör (eller menar) det motsatta. Jag skriver exakt vad jag menar (och lever efter) på min blogg, så även om du inte gillar mina åskter så kan du inte kalla mig hycklare.

    SAAB är fortfarande ett mycket starkt varumärke och hade mycket väl kunna överleva med en renodling. Koenigsegg var i min mening den perfekta köparen, dels för att de är skandinaver, dels för att de skulle ha renodlat produkten och rensat bort alla dåliga beslut som har tyngt verksamheten.

    Således tycker jag att regeringen borde ha gjort allt för att göra det praktiskt möjligt för Koenigsegg att köpa SAAB. Detta kunde mycket väl ha inkluderat en ägarandel som Koenigsegg senare hade fått köpa loss, enligt amerikansk modell.

    När all världens biltillverkarnationer aktivt subventionerar sin bilindustri så krävs det ganska mycket för att säga att alla andra har fel och att svenskarna är de enda som förstår hur marknadsekonomin fungerar. Särskilt när resultatet blir att vår industri dör ut medan den utländska överlever.

    Det är väl samma svenska ”intelligens” som har fått oss att avveckla vårt försvar i en tid då Ryssland rustar upp och till och med hotar med kärnvapenangrepp på Polen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: