Skyskrapor räddar Stockholm

skrapers

Efter decennier av gnabbande har man ännu inte lyckas lösa frågan om man ska bygga skyskrapor i Stockholm.

Samtidigt blir stadsbilden i Stockholm allt fulare på grund av de låga, men enormt breda, schabrak som man bygger istället för skyskrapor.

Vitsen med att bygga skyskrapor är nämligen att man skapar två nivåer på stadsbilden. På gatunivån är skyskrapanrens avtryck relativt litet. Det innebär att skyskraparen inte dominerar ut den äldre historiska bebyggnaden på gatuplan. Om man höjer blicken något så får man ett plan till där skyskraparen ensam skapar ett mäktigt intryck gentemot det himmelsblå.

I Stockholm har man valt den sämsta varianten, som innebär att man bygger skyskrapor – men lägger dem platt längs marken. Således får man trista fasader på flera hundra meter vid gatuplan. Dessa trista fasader är blickfång som totalt dränker ut Stockholms historiska byggnader. Dessutom får staden en mycket platt och trist skyline av dessa jättelängor.

Det finns redan ett något exempel på att höga byggnader faktiskt förstärker stadsbilden i Stockholm. Söder torn vid Medborgarplaten är ett sådant exempel. De gamla kungstornen är ett annat.

Enda sättet att rädda vad som finns kvar av Stockhomls historiska skönhet är i min mening att börja bygga skyskrapor.

3 kommentarer till Skyskrapor räddar Stockholm

  1. Björn skriver:

    Att döma av skisser och bilder kommer vi att få både ”enorma, låga schabrak” och skyskrapor, betydligt högre än Kungstornen och Södertorn. Jag mår dåligt när jag läser om och ser bilder av hur makthavarna (somliga) vill ha det. När jag går på Klarabergsviadukten känner jag mig nedtryckt av de höga schabrak (inte ens skyskrapor) som växer upp där.

  2. andersonchris skriver:

    Jag håller med dig men jag tycker att de hus som byggs vid centralen och andra ställen är nedtryckande just för att de är så breda att de fyller hela blickfånget.

    Skyskrapor är inte nedtryckande utan upplyftande.

  3. sara skriver:

    jag håller med till 100%%%%%%%%%

Kommentera

