Striden i Afghanistan

CV90

Försvaret har nu lämnat en utförlig redogörelse för den senaste svenska striden i Afghanistan.

Det tycker jag är mycket bra eftersom det ger alla på hemmaplan en möjlighet att förstå vad som händer därborta och att bilda sig en uppfattning om insatsen grundad på fakta.

Det är också bra att min spekulation om att Galten kunde ha varit inblandad då svenskarna skadades kom på skam. Jag tycker om att ha fel när jag är alltför pessimistisk*. De svenska soldaterna färdades nämligen i stridsfordon 90 när de blev överfallna och det räddade med all sannolikhet livet på åtskilliga svenska soldater den natten. Stridsfordonen, inklusive det träffade, kunde nämligen vända angreppet omedelbart och avsluta striden på omkring 10 minuter. Att försvaret sätter in stridsfordon 90 på farliga uppdrag är ett utmärkt ansvarstagande för våra soldater.

Det finns dock några orostecken i händelseförloppet. Eftersom stridsfordon 90 redan har använts med stor framgång i strider mot talibaner så är motståndarna förstås medvetna om att det är mycket farligt att angripa det. Att de ändå ger sig in i ett bakhåll mot inte mindre än tre stridsfordon visar att de till varje pris ville slå ut ett stridsfordon. Troligen ville de knäcka det svenska självförtroendet.  Att de misslyckades visar att det ar ett mycket bra beslut att skicka stridsfordon 90 till Afghanistan men det innebär också att insatsen, om den ska vara kvar, måste förstärkas för strid och sjukvård eftersom vi nu är en direkt måltavla för talibanerna. Än så länge hanterar svenskarna situationen över förväntan och över genomsnittet i ISAF, skulle jag säga,  men talibanerna har tufsat till betydligt större och bättre utrustade styrkor än den svenska i Afghanistan så risken för bakslag är stor.

För att fortsätta insatsen krävs väl valda förstärkningar. Innan vi gör dessa förstärkningar bör vi noga överväga om det verkligen ligger i Sveriges intresse att övergå till att öppet bekriga delar av den afghanska befolkningen.

Wiseman’s Wisdoms

*Min invändning mot Galten kvarstår dock, för om det hade varit tre Galtar som hade blivit angripna av en handfull raketgevär samtidigt så hade vi nog tyvärr fått läsa mycket bistra nyheter denna morgon.

Annonser

2 Responses to Striden i Afghanistan

  1. Till fots är säkrast. skriver:

    Eh… Galten har varit i strider flera gånger framgångsrikt. Det har även de förhatliga toyotorna. Enligt min mening kan man inte hänga upp patrulleringar på tillgång, framkomlighet och räckvidd som cv90 har. Om man inte genomför patruller med annat än cv90 i de farligaste områdena då har PRT MeS misslyckats.

  2. andersonchris skriver:

    Patrullering till fots i talibanfästen är mycket farligt. Britterna har förlorat soldater på fotpatrull nästan dagligen under en tid, framför allt till IEDs.

    Visst räcker det inte enbart med CV90 men fordonet tar sig fram ganska bra och har ungefär samma räckvidd som Galten. Lägg till detta att det är relativt svårt att slå tillbaka ett anfall från en Galt med dess klena beväpning. Om Galten blir utslagen, vilket har hänt, går det inte heller att köra därifrån utan soldaterna blir kvar på platsen utan skydd, vilket har hänt.

    Hursomhelst är det ganska uppenbart att förutsättningarna för det svenska uppdraget har förändrats i grunden i och med att talibanerna förskjuts från de södra och östra delarna i Afghanistan samtidigt som underhållsrutterna förläggs till det svenska området.

    Således krävs det en intelligent diskussion om hur uppdraget ska anpassas och vilken materiel som behövs.

    Den svenska insatsen är i alla händelser alldeles för liten för en aktiv militär roll i sitt ansvarsområde.

    Andra länder delar upp sin insats i ett mindre PRT som utför återuppbyggnadsarbetet (dvs utbildar ANA och ANP) och en större battlegroup som bekämpar talibaner. Kanada har 300 man i sitt PRT och 1000 man i sin battlegroup. Tyskland håller på att öka från 3,500 soldater till 4,500 i Afghanistan.

    Det är nog en sådan utveckling som kommer att behövas även i MeS men det kommer nog att vara både politiskt och kostnadsmässigt omöjligt att få till för svensk del.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: