Arctic Sea alltmer otäck

Arctic Sea 2

Rysslands ambassadör till NATO bekräftar nu att NATO deltar i sökandet efter Arctic Sea och att information sänds direkt från NATO-högkvarteret i Bryssel till den ryska marinen. Han tillägger också att som partners har de nu en uppgift, att använda de styrkor som Rysslands president erbjudit på rätt plats vid rätt tidpunkt

Eftersom den påstådda kapningen av Arctic Sea ter sig alltmer förbluffande och hotfull har jag gjort en enkel sammanställning av hittills redovisade händelser under juli och augusti.

  • Arctic Sea lämnar Kaliningrad efter en ombyggnad (refit).
  • Arctic Sea lämnar Jakobsberg i Finland med en timmerlast från Stora Enso värd 13 mkr.
  • En grupp på omkring 10 svartklädda män uppges ha bordat fartyget mellan Gotland och Öland. Männen uppgav sig vara svenska poliser som letade narkotika. De misshandlade delar av besättningen, låste in dem och letade igenom fartyget. Efter 12 timmar lämnade de fartyget i en ribbåt. Under tiden såg flera vittnen att fartyget manövrerade konstigt men ingen såg den omtalade ribbåten. Fartygets radar och satellitutrustning var avstängd under tiden som fartyget var kapat.
  • Besättningen kontaktar ryska myndigheter. Ryska UD kontaktar Sverige med en förfrågan om varför fartyget bordats av svensk polis. Svensk polis förnekar all kännedom om incidenten och inleder en utredning.
  • Fartyget passerar engelska kanalen, har kontakt med brittiska myndigheter som övervakar farleden, utan att någon fattar misstankar.
  • Svensk polis får kontakt med fartyget och talar med någon som de uppfattar som kapten. Besättningen skickar bilder på sina skador och skriftliga redogörelser för kapningen.
  • Efter att ha lämnat engelska kanalen stängs transpondern av igen. Sista säkerställda observationen är utanför franska Brest.
  • Utanför Portugals kust sägs fartyget ha skickat ett nödanrop om att fartyget var angripet.
  • Den ryska marinchefen ger på order av President Medvedev uppdrag till alla ryska militärfartyg i Atlanten att finna fartyget och befria det med våld om det behövs.
  • Portugisiska och ryska källor anger att fartyget har siktats norr om Kap Verdeöarna. Uppgifterna dementeras av den ryska marinen.
  • Signaler från fartygets transponder plockas upp i Biscayabukten utanför Frankrike.
  • Enligt finska källor började lokala myndigheter i Jakobsberg mäta radioaktivitet vid kajen där Arctic Sea legat. Mätningarna avbröts efter order från nationella myndigheter.
  • Svensk, finsk och maltesisk polis samarbetar om utredningen som involverar ett 20-tal andra länder.  NATO säger att man inte deltar i sökandet men att det förekommer kontakter mellan Ryssland och NATO i ärendet.
  • Finsk polis bekräftar att en lösensumma har krävts. Andra källor uppger att lösensumman är 1,5 miljoner dollar. Samtidigt vill finsk polis inte bekräfta om man har lokaliserat fartyget med hänsyn till liv och hälsa. Man vill inte heller ange vems liv och hälsa det gäller.
  • Ryssland bekräftar att NATO deltar i sökandet och att deras gemensamma mål är att använda rysk vapenmakt vid rätt tillfälle.

Sammantaget börjar historien kännas ganska otäck eftersom det inte finns några rutinmässiga förklaringar till den sammantagna mängden av underliga händelser. Det värsta scenariot är att terrorister har funnit, eller placerat massförstörelsevapen ombord på fartyget och nu hotar att använda dem.

En av de viktigaste frågorna blir då att gå tillbaka till händelserna i svenskt farvatten. Varför stängdes positioneringsutrustningen av och vad gjorde fartyget under sina konstiga manövrar?

Spionthriller i svenska vatten?

Ryssland och Nato samordnar sökande (SvD)

Ryssland och NATO samordnar sökande (HD)

Nato och Ryssland samordnar sökande (DN)

Gåtan Arctic Sea Förbryllar hela världen (NyTeknik)

Försvinnandet väcker en förfärlig massa frågor (SVT)

Läs även Wiseman’s funderingar om vad incidenten kan betyda för Sveriges del: Mysteriet Arctic Sea än dimmigare (Wiseman’s Wisdoms)

3 kommentarer till Arctic Sea alltmer otäck

  1. Daniel Eriksson skriver:

    Varifrån fick du uppgiften att transpondern var avstängd under kapningen?

  2. andersonchris skriver:

    Från CNN som citerar svensk polis:

    The vessel’s radar and satellite systems were off-line for two hours during the reported hijacking, during which it was witnessed performing ”extreme maneuvers,” said Maria Lonegard, a spokeswoman for the Swedish police.

    http://edition.cnn.com/2009/WORLD/europe/08/15/russia.missing.ship/index.html

  3. Korpgluggen skriver:

    …the signals had come from Russian warships moving from the Mediterranean to the Baltic Sea

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/08/15/AR2009081502508.html?hpid=sec-world

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: