Galten i diket (igen)

Galten diket

I Expressen beskrivs en olycka i Afghanistan, där en Galten tippade av vägen och ramlade ner i en sänka.

Besättningen i den tippade Galten skadades lindrigt och fördes till sjukhus med tyska sjukvårdshelikoptrar. De svenska bepansrade ambulanserna skickades inte ut eftersom de inte bedömndes klara vägen.

Återigen får jag vatten på min kvarn när det gäller min misstro mot Galten. Att fordonet tippar lika enkelt som en kanotist på fyllan upptäcktes redan under övningarna med Nordic Battlegroup 08. Flera Galtar ramlade då över ända och bilen belades med körförbud under en tid.

Besättningen som ramlade av vägen i Afghanistan lovprisade dock sitt fordon. Det är ganska symptomatiskt för det svenska insatsförsvaret att de enda som gillar ett fordon som rasar ihop under beskjutning och annars bara tippar av vägen, är de soldater som tidigare tvingades köra vitmålade stadsjeepar i en krigszon.

Allt är relativt, som Einstein sa.

 

Advertisements

4 kommentarer till Galten i diket (igen)

  1. Viktor skriver:

    För vägens beskaffning spelar ingen roll?

  2. andersonchris skriver:

    Naturligtvis gör den det. Men faktum är att Galten har blivit ökänd för att välta. Exempelvis fick man sluta montera tung ksp på taket eftersom fordonet blev alltför instabilt av det.

  3. Cynisk skriver:

    Nja Chris.
    Det är för att få ner totalvikten för att spara på bilarna som det finns restriktioner för bla TKSP. Dock finns ett avsteg som möjliggör TKSP när det behövs.

    Galten är ett bra fordon, framförallt för Afghanistan. Den är inte ökänd men däremot omtyckt. Tyvärr har inte alltid förarnas kompetens matchat kraven.

  4. andersonchris skriver:

    Ok, jag har varit skeptisk till bilen alltsedan de inledande kvalitetsproblemen och körförbuden. Men efter att den har räddat livet på svenskar ett antal gånger i Afghanistan kan man inte vara helt kritisk till den. Naturligtvis vore det bättre med ett fordon som gick sönder mer sällan och höll sig på vägen mer ofta, men om man kan hantera det logistiskt så är det väl ok.

    Att skylla på dåliga förare tycker jag inte heller är relevant. Mänskliga faktorn kommer alltid att finnas, så utrustningen måste vara förlåtande mot användaren. Hur ofta händer det att ett strf 90 eller en patria rullar runt på taket? Inte särskilt ofta.

    Dessutom är det ett ordenligt streck i räkningen att man inte kan montera tung ksp på taket eftersom en ksp 58 inte alltid räcker för att bita ifrån sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: