Spionthriller i svenska vatten?

Arctic Sea

Vissa händelser är så konstiga att de seglar förbi vår mentala radar.

När polisen för några veckor sedan rapporterade att ett fartyg hade kapats mellan Gotland och Öland, kopplade massmedia ihop händelsen med piratverksamhet på andra håll i världen, exempelvis Somalia.

Nu kommer mer förbryllande information om kapningen. Fartyget ägs av ett finskt rederi med ryska intressen. Fartyget är en gammal sovjetskuta som tidigare hette USSR men som nu är flaggat på Malta.

Kapningen rapporterades aldrig till svenska myndigheter av rederiet. Istället lär det ha varit ryska myndigheter som kontaktade Sverige för att fråga varför svensk polis hade bordat fartyget. Kaparna ska nämligen ha dykt upp på natten i en gummibåt (?) märkt ”Police”, talat bruten engelska och utgett sig för att vara poliser som letade efter narkotika.

Nu visar det sig att rederiet förlorade kontrollen över fartyget efter kapningen och inte vet var det befinner sig. Fartyget skulle ha anlänt i Algeriet i torsdags men har inte dykt upp. Senast upptäcktes fartyget på radar i engelska kanalen. Rederiets chef vill dock inte uttala sig om saken annat än att han tror att lasten, finskt timmer för 13 mkr, kommer att dyka upp sin destination i Algeriet. Den ryska marinen och säkerhetstjänsten sägs nu delta i letandet efter fartyget.

Således har vi ett ryskt fartyg som kapas av någon som är kapabel att utföra kommandoräder på svenskt territorialvatten och som sedan försvinner utan att det ryskägda rederiet eller ryska myndigheter påstår sig veta vad som har inträffat.

Det hela liknar mest upptakten till en spionroman av Tom Clancy, en sådan till synes inkonsekvent händelse som i romanens värld döljer ett hot mot världsfreden.

En sak står klar. Saken har inte ett dyft med finskt timmer att göra.

Ship Hijacked in Swedish Waters (SR Intl)

Fartyget hade last värd 13 miljoner (DN)

Var finns Arctic Sea? (yle)

Arctic Sea transporterade miljonlast (yle)

Försvunnet fartyg lastat med timmer (SvD)

11 kommentarer till Spionthriller i svenska vatten?

  1. Daniel skriver:

    Ja, visst är det mysko. Och att det skulle ha med finskt timmer att göra låter ju högst osannolikt. 13 milj kronor är kanske mycket för oss ”vanliga” människor, men att kapa ett helt fartyg för ett lastvärde på den summan låter väl ambitiöst. Men man vet ju aldrig med folk nu för tiden…

  2. GH skriver:

    Eh, ursäkta men det finns ju inget alls som talar för att den påstådda kapningen ens ägde rum och att fartyget nu försvunnit ger ju fler bevis åt att besättningen är några skummisar som först försökte ljuga om kapning men när det inte lyckades så försöker de skeppa lasten någon annanstans.

  3. andersonchris skriver:

    GH, om rysslands utrikesministerium ringer och anklagar svensk polis, som Sveriges Radio antyder, och sedan den ryska säkerhetstjänsten delar i jakten på fartyget så kan du utgå från att fartyget och kapningen inte är obetydliga.

    Fartyget har under många år trafikerat rutten mellan norra Finland och Medelhavet och det är högst osannolikt att den erfarna ryska besättningen och kaptenen skulle rymma med en fartygslast sågat finskt timmer, som knappast utgör någon hårdvaluta.

    Men du är uppenbarligen inte ensam om att inte se sambanden här.

  4. Eva skriver:

    Luktar lite försäkringsbedrägeri. Var tog besättningen vägen? Är det de som ”kapat” båten…ska den sänkas på djupt vatten i Atlanten? Om det vore så att den är kapad, varför kan inte ryska myndigheter leta efter den med sina spionsatelliter?

    Eller är det rentav så att någon transnationell intressegrupp (läs terrorister) behöver den för sin verksamhet?

  5. andersonchris skriver:

    Att rederiet mörkade händelsen för finska och svenska myndigheter och istället kontaktade ryska myndigheter talar emot försäkringsbedrägeri, likaså den (officiellt) banala lasten.

  6. GH skriver:

    Utveckla gärna vilka samband du menar ? Att någon svensk underättelsetjänst skulle sänkt en spionbåt existerar inte på min radar när vi inte en ens klarar att ge utlandstrupperna materiel de saknar.

    Och några amerikanska intressen finns knappast i svenska vatten.

  7. andersonchris skriver:

    ”When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.”

    Sherlock Holmes

  8. GH skriver:

    Jag håller med, och det troliga är att kaptenen och besättningen stulit last och fartyg.

    Kapningsuppgifterna är fjärdehandsuppgifter, varken rederiet eller besättningen har anmält någon kapning.

  9. andersonchris skriver:

    Ingen fara GH, det är inte alla som är analytiskt lagda.

    Fartyget och dess besättning har gått på rutten Ryssland – Finland – Nordafrika i många år.

    Det finns inga logiska skäl för att de plötsligt skulle sticka med en last timmer, som knappast har något större värde för någon annan än beställaren.

    Det är heller inte troligt att det fanns narkotika ombord eftersom fartyget gick åt fel håll. Narkotika smugglas från Nordafrika till Europa, inte tvärtom.

    Det finns heller inga logiska skäl till att ryska marinen och underrättelsetjänsten skulle jaga efter en förlupen timmerlast, eller blanda sig i om det handlar om en kriminell uppgörelse.

    Så, vad återstår?

  10. Herman skriver:

    1. Att fartygets besättning kontaktar ryska myndigheter är väl inte så konstigt då de är ryssar. Jag skulle också i första hand kontakta svenska myndigheter om nåt hände mig på Östersjön.
    2. Använd ”Occams razor” istället; alltså, vad vet vi? Ett fartyg påstås bordat av pirater på svenskt vatten, på sin väg mellan Finland och Nordafrika. Ryska myndigheter kontaktas och fartyget dyker sedan upp i Engelska kanalen. Kan det vara så enkelt som att besättningen söp till, missade några dagar och skyllde ifrån sig. NU håller de på att skeppa skiten dit den ska.

    Annars ska det ju gissas på att fartyget behövs på annat håll på vägen ner för att transportera annat materiel. Men då skulle detta varit tvunget att lastats på svenskt vatten där det kapades. Annars hade man väl väntat så länge som möjligt med kapningen för att minska upptäcktstiden. Då är frågan vad man kör från Östersjön nån annanstans? Att ryska marinen jagar det? Tja, skulle inte det kunna vara så enkelt som att de vill visa att de kan? Skulle jänkarna bara låta sina fartyg försvinna utan att använda flottan att leta med? Det behöver inte vara vapenlaster eller liknande som är på avvägar!

  11. andersonchris skriver:

    Ryssland står sist i ordningen i jurisdiktion efter Sverige, Malta och Finland.

    Den ryska marinen och underrättelsetjänsten skulle inte ödsla sin tid på detta fartyg om förklaringen vore så banal som du säger.

    Fartyget eller lasten eller besättningen eller allihop är uppenbarligen av betydelse för ryska myndigheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: