Grundskott mot piratskeppet

pearlduchman

Den mytiska status som omger The Pirate Bay fick sig ett ordentligt grundskott med beskedet om försäljning och ovandling till betalsajt. Detaljerna om affärsupplägget är förvirrande och tyder väl egentligen bara på en sak, att The Pirate Bay kommer att upphöra i sin ökända form.

Själv är jag ingen användare av The Pirate Bay eftersom jag inte alls tror på föreställningen att saker som kräver stor skicklighet och mycket pengar för att producera, kan vara gratis för konsumenten.

Tyvärr ser jag inte heller hur den nya affärsmodellen för The Pirate Bay skulle kunna fungera. Även om det nya Pirate Bay i princip skulle kunna betala upphovsrättsinnehavarna, vilket verkar osäkert, så är kontrollen över spridningen av exemplar en ännu viktigare hörnsten i upphovssrätten.

Det verkar osannolikt att upphovsrättsinnehavarna skulle låta Pirate Bays användare sprida deras verk fritt för att sedan, eventuellt, inkassera betalning i efterhand. Upphovsrättsindustrin skulle nog hellre se Pirate Bay gå under, som en förhatlig symbol för fri fildelning, och sedan kontrollera spridningen och ta upp betalningen själv.

Själv är jag fortfarande storkonsument av laglig film och musik på skiva (CD, DVD och BluRay) så jag har inte berörts av upphovsrättskriget. Egentligen har jag bara tyckt att branschens metoder har varit onödigt kränkande och ingripande.

Nu när branschen har vunnit slaget, om än inte kriget, så kanske vi kan få lite lugn och ro när folk inser att det enda vettiga alternativet är att betala för sig.

SvD : SvD : SvD : DN : DN : Newsmill

7 kommentarer till Grundskott mot piratskeppet

  1. Locutus skriver:

    Kommer nog inte bli någon lugn och ro, med tanke på att upphovsrätten bara är ett svepskäl för integritetskränkningen. IPRED kommer stanna kvar och Telekompaketet kommer drivas igenom med all sin förödande kraft mot det fria internet.

    Jag hoppas att jag har fel, men tror knappast det. Bara att vänta och se…

  2. Johan skriver:

    Att betala för sig säger du.. gärna det, jag betalar gärna pengar till en musiker eller en författare. Men jag vill inte ge pengar till den sk ”medieindustrin”, dvs fyra giganter i en kartell som köper upp rättigheter till allt som går att köpas.

    1) Illegal fildelning är fel i princip
    2) Straff måste stå i proportion till brottet
    3) ”Nature finds a way”, dvs affärsmodellerna måste göras om och jag glädjer mig åt medieindustrins svårigheter att hänga med.

    Men väldigt redigt att ”vilja betala för sig” måste jag säga. Så fint.

    Hälsningar
    Johan Westerberg

  3. andersonchris skriver:

    Mjo, men om den olovliga fildelningen minskar kraftigt så försvinner ju argumenten för integritetskränkande lagstiftning.

    Även om upphovsrättsindustrin inte är snövit så är det främst den fria fildelningstanken som är fel. Man kan inte bara ta vad man vill ha utan att betala vad det kostar.

  4. Digitalis skriver:

    @andersonchris
    ”Man kan inte bara ta vad man vill ha utan att betala vad det kostar”. 1, Vem bestämmer ”vad det kostar”? Är det verkligen upp till säljaren att avgöra priset på något jag själv skapar? Kopian jag laddar hem är någon som jag gör själv, den kostar inte kulturarbetaren någonting att tillverka, vilket en CD gör. Sedan har det alltid varit kunden som har rätt. Om Klas-Görans nya dansband från Toarp ska få folk till sin första lördagsdans så kan de inte ta 400kr för inträdet, för då kommer ingen dit. Väljer de istället att ha billigt eller gratis inträde så kommer folk troligtvis att dyka upp, bara för att det är gratis/billigt. Detta i sin tur leder till att fler har hört dem, pratar om dem och vissa kanske t o m går med i deras fanclub och snöbollen är i rullning! Madonna kan sälja biljetter för mycket mer än så och ändå ha fullsatta hus. Kanske är det så att hon gör mycket bättre musik och därför är mer känd, men mest troligt är det att hon faktiskt vet sitt värde. Sitt RIKTIGA värde, dvs vad hennes fans är beredda att betala för att hon ska kunna fortsätta arbeta som artist. Får du inte betalt för det du gör så är du troligtvis inte så speciellt bra på det du gör heller, eller så gör du fel. Ett vanligt fel är att kulturarbetare inte gör det MÖJLIGT att betala dem anonymt med microdonationer via exempelvis paypal. Unni Drougges ljudbokssläpp på TPB är ett utmärkt exempel på att frivilliga donationer i efterhand faktiskt fungerar.

    2, Kulturbranschen är i princip den enda brasch där du i stort sett varken har bytes- ånger- eller försäkringsrätt. Går jag på bio och betalar runt 100-lappen för ett par timmars underhållning så förväntar jag mig faktiskt just det, UNDERHÅLLNING. Jag kan inte gå till biljettkassan efter att filmen är slut och be om pengarna tillbaka ifall jag är missnöjd med min upplevelse (vilket inte sällan är fallet då Holly- eller Trollywood har ett finger med i spelet). Varför är det så? Om ”betala vad det kostar” innebär att jag måste betala med 2 timmar av mitt liv och dessutom en hundring (eller två, man ska ju äta popcorn :P) så tycker jag det priset är alldeles för hög för en gris i säck.

    3, CD, DVD, Blu-Ray och även biobiljetter är inte speciellt miljövänliga i jämförelse med en fil.

    Fildelning kommer successivt höja kvalitén på det som ploppar ur kulturarbetarna, vilket i sin tur kanske gör att vi slipper se Scary Movie 176 eller Yet another boring and corny high school musical om 5 år. Fildelning är direktdemokrati, folket bestämmer och folket har fått nog av skit som tryckts ner i halsen på dem. 2 miljoner fildelare i Sverige kan inte ha fel. Anpassa dig eller dö ut, så enkelt är det och så har det alltid varit. Om inte branschen anpassar sig efter vad kunderna vill ha så är det faktiskt inte kundens fel. Tänk om, tänk rätt!

  5. andersonchris skriver:

    Väldigt många olika ursäkter för att låta bli att betala. Naturligtvis har film och musik ett värde eftersom det är så många som konsumerar.

    Om man tycker att något är värdelöst ska man inte låta bli att betala, man ska låta bli att konsumera.

    Tyvärr är det precis den inställning som du ger uttryck för som har banat vägen för Antipiratbyrån och IPRED.

  6. Digitalis skriver:

    @andersonchris
    Utan att konsumera vet man inte vad man betalar för.
    Och film, musik, konst mm är värt det folk är villiga att betala och inte mer. Historian borde lärt även dig detta.
    Det som banat väg för APB och IPRED är underhållningsbranschens ovilja att anpassa sig till vad konsumenterna vill ha. Beteendet har sitt ursprung på Sicilien.
    Varför ska det daltas med kulturarbetarna? Gullar du lika mycket med alla andra som inte får sina fakturor betalda? (Det finns många sådana) Alla som går i konkurs för att de säljer något som ingen vill ha? Jag vill bara att samma regler ska gälla för kulturbranschen som för alla andra branscher, är det verkligen för mycket begärt? Tänk om, tänk rätt.

  7. andersonchris skriver:

    Jodå, jag förstår vad du menar men jag håller inte med, helt enkelt.

    Du kan inte be att få äta maten på restaurangen innan du bestämmer dig för om du vill betala eller inte. När du väl har ätit upp kan du inte säga ”Det här var inget gott, jag betalar inte.” Om du äter får du betala.

    Olovlig fildelning är en sak som råkar ha varit möjlig under en tid, men det innebär inte att alla kan tro att allt är gratis. Produktionen av film och musik bygger ju på att någon måste betala.

    En enkel jämförelse är om du råkar gå förbi ICA en natt och ser att dörrarna står öppna. Det är ändå inte lagligt att gå in och ta en falukorv, även om det är praktiskt möjligt att göra det. Det går inte heller att komma tillbaka nästa dag och ta en falukorv till utan att betala. Man kan inte säga ”Jag hör av mig om korven smakar bra och då kanske jag betalar, om jag känner för det.”

    Tyvärr så förstår du nog inte att vi aldrig kan avskaffa egendomsrätten till immateriell egendom, lika lite som vi kan avskaffa egendomsrätten till fysiska föremål, som bilar och byggnader. Hur skulle det se ut om vem som helst använde din bil när de kände för det eller bosatte sig i ditt vardagsrum?

    Visst skulle jag vilja betala för att ladda ner högupplöst film och musik på nätet men bolagen är inte dumma. De vet att de skulle sälja ett fåtal exemplar och sedan skulle fildelarna sprida filerna över hela världen utan någon betalning. Så länge som fildelnarna härjar finns det väldigt litet utrymme för laglig nedladdning.

    Tyvärr finns det inget magiskt eller mytiskt med fri fildelning, bara en obegriplig ovilja att betala för sin egen konsumtion.

Kommentera

