Krympande chanser för Gripen

gripen3

Listan över potentiella gripenköpare krymper stadigt.

Kvar på listan finns bland andra Brasilien, med sitt försenade inköp av stridsflygplan. Sverige erbjuder Gripen NG i konkurrens med F-18 Super Hornet, Rafale, SU-35 och Eurofighter.

Gripens spektakulära misslyckande i senare tids upphandlingar visar att det finns allvarliga problem i säljupplägget. Ingen som är insatt i den militära flygindustrin betvivlar egentligen Gripens kapacitet och relativa fördelar i form av flexibilitet och låg anskaffnings- och användningskostnad.

Problemet består mer i hur Gripen behandlas i Sverige. Den nya Gripenversion, NG, som erbjuds Brasilien, existerar ännu inte. Finansieringen, utvecklingen och tillverkningen av Gripen NG har i praktiken gjorts beroende av att planet först säljs till ett annat land.

Detta medför naturligtvis ett mycket svagt förhandlingsläge gentemot Gripens konkurrenter som redan existerar i de versioner som erbjuds. Det är ju inte särskilt lockande för en köpare att höra ”Om ni köper först så utvecklar vi sen.” Det skapar också allvarliga frågetecken om hur pass motiverat Sverige är att hålla Gripen levande och uppdaterat i framtiden om allt görs beroende av att någon annan är med och betalar.

Gripen borde rimligtvis ha en god chans i en öppen och förutsättningslös upphandling. Tyvärr är Sverige obetydligt i internationellt säkerhetspolitiskt avseende samtidigt som Gripen behandlas ytterst styvmoderligt av våra regeringar.

För Brasiliens del har Gripen också en praktisk begränsning i att det är ett mycket litet flygplan för ett mycket stort land. Brasilien borde rimligtvis välja ett flygplan med större räckvidd och bärförmåga.

Om Gripen misslyckas i Brasilien innebär det att den svenska regeringen måste ompröva sin Gripenpolicy. Man måste nog satsa mer på utvecklingen och integreringen i det svenska försvaret samt göra vad man länge lovat, att använda planet i internationella insatser.

Gripen är för god för att slarvas bort.

Tolgfors säljer Gripen i Brasilien

Brazil Embarking Upon F-X2 Fighter Program

4 kommentarer till Krympande chanser för Gripen

  1. Sixten Börjeson. skriver:

    Den som skall sälja svenska flygplan bör som minikrav
    äga egen erfarenhet som pilot i minst 25 år. Bör dessutom vara influgen på minst 20 typer Sixten Börjeson

  2. andersonchris skriver:

    20 typer av Sixten Börjeson låter som många😉 men du har förstås rätt i att man bör veta vad man pratar om, särskilt om man säljer högteknologiska produkter.

  3. Archibald skriver:

    Jag arbetar med Gripen, och kan med nära bekanta på säljbolaget Gripen International konstatera den ringa betydelsen av piloterfarenhet i sammanhanget. Affärerna sker på andra plan, om ni ursäktar uttrycket, än de flygtekniska. Framförallt politiska.

    Givetvis är den tekniska prestandan en tungt vägande faktor, men sällanden den avgörande hur märkligt det än kan låta.

  4. andersonchris skriver:

    Naturligtvis går storpolitiska och ekonomiska fördelar före piloternas erfarenheter. Men eftersom Gripen är uppskattat bland piloter så är det väl inte fel att driva den poängen lite extra. De får nog utnyttja alla sina styrkor om de ska komma någon vart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: