Vikten av SAAB

2008 Saab 9-3 Convertible Yellow Edition

Debatten om SAABs utförsbacke lider av en beklämmande brist på insikt och realism.

De vanligaste argumenten är att SAAB förtjänar att försvinna eftersom de inte har lyckats tillverka de bilar som efterfrågas. Därmed anser man också att skattebetalarna inte ska bidra med en krona för att rädda SAAB.

Med det resonemanget glömmer man det viktigaste, nämligen att bilindustrin världen över befinner sig i katastrofal kris eftersom nybilsförsäljningen har rasat på grund av den ekonomiska oron. SAABs akuta problem är därmed desamma som de franska, tyska, japanska och amerikanska biltillverkarna.

Världen över får den nationella bilindustrin stöd från staten för att överleva. Detta är rimligt av flera skäl.

För det första kommer nybilsförsäljningen att öka när konjunkturen blir bättre. De biltillverkare som får konstgjord andning till dess kommer troligen att överleva.

Bilindustrin sysselsätter ett stort antal personer, inte minst i Sverige. Nedläggning av bilindustri blir således ett social och ekonomiskt dråpslag inte bara mot tillverkningsorterna utan även mot länderna i stort.

Bilmärken fungerar ofta som nationella symboler. Amerikanerna identifierar sig med Chevrolet, fransmännen med Peugot, tyskarna med Mercedes, japanerna med Toyota. På samma sätt är SAAB en viktig del av bilden av Sverige både hemma och utomlands. Vid varje industriellt flaggskepp som försvinner drabbas självbilden av en allvarlig törn. Sådana psykologiska effekter är naturligvis ännu farligare i en djup ekonomisk kris med redan lågt förtroende.

Således är den enda smarta lösningen att rädda SAAB eftersom både märket och jobben är oersättliga för Sverige.

Endast svenskarna sörjer Saab

Olofsson ratar Saabs plan

Advertisements

18 kommentarer till Vikten av SAAB

  1. soli01 skriver:

    Saabs plan är ju svårt att se helt klart. Det är ju GM som under många år är ägaren till Saab. Saab själv kan väl inte göra så mycket då?
    Som ägare -GM – har de till sist insett att denna bil – tycker den är bra – inte är värd att satsa på. I detta läge ska givetvis inte staten gå in och köpa något förlustföretag! Finns en köpare som är försedd med pengar så ställer säkert staten upp med vissa lån, men det är en annan sak.
    Olofsson ratar ingentinG utan det finns ingen plan än – rekostruktionen ska nu fullföljas och sedan får vi se vad som återstår.

  2. johan skriver:

    Håller inte med dig. Först ligger Volvo närmare som nationell symbol. Saab har alltid varit på 2:a plats och på de senaste 20åren inte ens det.

    Saabs problem är inte från den finansiella krisen utan dålig och ej verklighetsförankrad vision och gamla eller andras modeller med påklistrat saab märke i grillen.

    Största problemet med saab och varför man kommer gå i konkurs är urdålig ledning. Finns ingen som vill köpa de modeller som saab lanserat som nya. De har varit opel/gm/subaru med annan grill och kjolpaket.

    Typiskt har varit att saab varit baserad på förra årets opel. Och vilken överraskning! Opel har kommit med en nyare model samtidigt!

  3. Otto skriver:

    Under ca 10 år, från mitten av 70talet pumpade staten in 35 miljarder kronor, omkring 115 miljarder kronor i dagens penningvärde i varvsindustrin. Pengar som bokstavligen kastades i sjön. Hade man valt att ge dom ca 32 000 arbetarna 10 miljoner var (ca 30 miljoner idag) så hade det endast kostat 10% av vad det kostade att hålla varven under armarna i 10år

  4. johan skriver:

    Det vi skall vara rädda om och stolta över som nationalsymboler är istället Scania och Volvo. Inom lastbilar är vi 2 av världens toppmärken. Det är grejer det! Inte personbilar.

  5. elon skriver:

    SAAB-s problem är inte akuta, under c-a 20 år har dom skapat vinst 1 (ett) år.
    Sluta önsketänka!

  6. 007 skriver:

    Till skillnad fran andra biltillverkare har SAAB gatt med forlust ar efter ar, aven i goda tider. Respiratorn borde ha stengts av for lenge sedan!

  7. Kristian Grönqvist skriver:

    Lite svårt dethär. Kan man tänka sig att människor lite väl länge har köpt bilindustrins besvärjelser om att större och starkare är bättre. Vi är väl egentligen väl medvetna om att nittio km /timma räcker till, att en förbrukning på 1 liter /mil skulle vara idealiskt och av ett bränsle eller en kraftform som inte tillförde naturen ett överskott av avgaser. Att det inte har utvecklats på över hundra år beror inte på att bilkonstruktörer är korkade, oljelobbyn har sett till att de inte har behövt vara särskilt innovativa. Sent skall syndaren vakna. Och av en ovanlig väckarklocka.
    Det är inget fel på Saab, GM , eller Ford. Det är fel på bilarna de tillverkar. Om de nu hålls under armarna med pengar för att tillverka samma bilar igen kommer det att vara bortkastade pengar.
    Det krävs ett löfte från bilindustrin, att de utvecklar miljöekonomiska bilar, innan de får ett öre.
    Det har inte med min personliga övertygelse att göra, det kommer att falla sig naturligt som bilbältet om tio år.

  8. andersonchris skriver:

    Miljöargumentet är ett skenargument.

    Eftersom miljöbilar är dyrare, krångligare och har sämre prestanda än bensinbilar finns det ingen större efterfrågan på global nivå.

    Endast om större delen av jordens länder pålade miljöförstörande bensinbilar med enorma straffpålagor, skulle miljöbilar bli mer attraktiva för konsumenterna.

    Efterfrågan har väl varit den motsatta. Idiotiska SUVar som är extremt opraktiska och miljöovänliga.

    Det är väl snarast den irrationella efterfrågan på nya och galnare modeller varje år som har medfört att industrin nu går på knäna.

    Modellskillnaderna är framför allt kosmetiska, några större teknikinnovationer har inte skett.

  9. Kristian Grönqvist skriver:

    Då får väl den nuvarande bilindustrin gå under….

  10. andersonchris skriver:

    Det tror jag vore dumt eftersom man då förlorar all kunskap som trots allt finns där, samtidigt som man skapar en social kris.

    Det bästa vore att rädda bilindustrin och när den åter är på fötter, lagstifta in kostnaden för miljöförstöringen i priset. Då blir ju miljöalternativen genast attraktivare.

  11. Kristian Grönqvist skriver:

    Den nya Indiska bilen verkar ju vara en linje som kommer att tillfredställa många parter. För prestandaberoende bilnördar är det naturligtvis en styggelse, men prestanda är verkligen inte det jorden har råd med längre.
    Visste Du tex, att vi har ett flertal Leopardtanks i Sverige, men att vi inte har råd att köra dem i fredstid, eftersom bränsleåtgången är så enorm. Vilken framsynthet i militär teknologi… Andra har vi knappast.

  12. andersonchris skriver:

    Att människor ibland beter sig korkat är givet.

    Ett exempel är alla de som har fått för sig att man löser några problem genom att låta SAAB konka.

    Det kostar i praktiken mer för staten, i form av förlorade intäkter och ökade utgifter, att låta SAAB gå under än det kostar att låna ut pengar till GM för att hålla verksamheten igång.

  13. ostrogot skriver:

    Chris, du skriver ”…..när den (bilindustrin) åter är på fötter …” vilket gör mig förvirrad. När tror du Saab åter är på fötter efter att i 20 år gått plus endast ett år, och av vad anledning tror du att det någonsin skulle inträffa? Skulle det ske därför att staten skulle få sådant inflytande att en bolagsledning som är väldigt mycket kompetentare än Wallenbergarna och på senare tid General Motors, skulle vända 20 års historik? Jo, med tillräckligt mycket skattesubventionering skulle de teoretiskt kunna överleva, men det är väl inte överlevnad i sig som är det slutliga målet utan förmåga att stå på egna ben? Jag går inte till angrepp mot dig och inte heller mot andra politiker som framför likartade budskap. Jag är bara nyfiken på vilken logik som frambringar era åsikter.

  14. andersonchris skriver:

    Det är väl inte svårt att förstå?

    SAAB är en liten tillverkare och har därför varit nischad mot ett litet segment i marknaden.

    Tyvärr har GM utplånat märkets identitet på senare tid vilket innebär att SAAB förlorat sin nisch.

    Med en ledning och en ägare som förstår hur man kan utnyttja SAABs särart är det inte särskilt långsökt att tro att märket kan stärkas tillräckligt för att bolaget ska sälja tillräckligt mycket för att gå med vinst.

    Det har hänt förr med andra märken.

  15. ostrogot skriver:

    Under Wallenbergtiden hade Saab verkligen en egen identitet men gick ändå med förlust. Hade det funnits en potential i märkets egenart så tror jag inte att Wallenbergarna hade sålt.
    Många av de organisationer som insisterar på att skattebetalarna skall finansiera fortsatt verksamhet har själva rätt gott om pengar som nu dock är investerade till rätt låg avkastning. Jag förstår inte varför inte dessa organisationer flyttar sina investeringar? När det kommer till kritan kanske dom inser att riskerna är väsentligt större än vinstchanserna?

  16. andersonchris skriver:

    SAAB var länge paradbilen för välbeställda akademiker och intellektuella i USA och delvis i England. Den profilen hade man kunnat bygga vidare på eftersom de flesta vill framstå som framgångsrika och klyftiga.

    Tyvärr valde GM att sätta groteska karosser på fantasilösa opelplattformar, vilket innebar att ingen med stil eller hjärna ville ha bilen.

  17. ostrogot skriver:

    Kanske har du en bra idé där – en bil för intellektoida?
    Att flasha med verklig eller förfalskad ekonomisk framgång är ju verkligen inne, i varje fall bland de noveau riche. Varför inte motsvarande beträffande de med välutvecklat intellekt – gör en marknadsundersökning bland Mensas medlemmar, de är ju en rätt begränsad krets. Om denna lilla krets ges bra rabatter vid köp så kanske en märkesimage uppstår som medför höga försäljningssiffror hos deras grannar 🙂

  18. Kristian Grönqvist skriver:

    Jag är ledsen. folk på Mensa har för längesen insett att en bil skall dra 1 dl/mil, rymma trettio personer gå i 1000 km/timmen och överhuvudtaget inte kunna krocka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: