Explosiv upphovsrätt

Upphovsrätt är det moderna samhällets livsluft.

Att kreativa människor av alla slag kan leva på sin skaparkraft är en förutsättning för all utveckling i samhället, oavsett om det gäller apparater, processer, mediciner, idéer eller underhållning.

Utan ett system med kommersiellt skydd för skapande så stannar samhällsutvecklingen upp. Då blir det nämligen bara ett fåtal, ekonomiskt oberoende personer som kan ägna sig åt utvecklande skapande, vilket innebär att uppkomsten och utbytet av idéer minskar.

Teknologiska framsteg skapar alltid omvälvningar i samhället. Genom boktryckarkonstens genombrott för 550 år sedan blev det möjligt att så småning om sprida kunskap och idéer till hela befolkningen. Det väckte till början ett stort motstånd från vissa grupper som tidigare hade haft ett monopol på lärdom.

En liknande konflikt har väckts av den digitala revolutionen, som har upphävt mediebranschens tidigare kontroll över exemplarframställning och distribution. Medan mediebolagen strider för att behålla kontrollen över spridningen av verk finns det stora grupper som medvetet bryter mot upphovsrätten för att utöva den nya friheten för media.

Lika lite som det gick att stoppa boktryckarkonsten, lika lite kommer det att gå att stoppa den digitala revolutionen. De enorma spridningsmöjligheterna via internet borde innebära lika stora möjligheter att öka genomslaget för kreativa produkter, vilket i sin tur kan medföra nya betalnings- och  transaktionsmodeller.

Ett särskilt problem är att upphovsrättens utformning under de senaste åren har drivits av den amerikanska underhållningsbranschen som är van vid att lösa sina problem med stämningar i domstol. Därvid har de inte bara ”lånat” den civilrättsliga delen av våra rättssystem utan även skaffat sig skydd av straffrätten för förseelser som egentligen är av civilrättslig natur.

Genom att öka det juridiska trycket till en nivå som den stora allmänheten uppfattar som överdrivet hård driver man också fram tendenser till protest och uppror bland medborgare som i allt annat är skötsamma och välanpassade.

Klart är att den onda cirkeln av konfrontation mellan medieproducenter och deras kundgrupp måste upphöra. Eftersom det bara blir enklara och enklare att sprida högkvalitativa exemplar digitalt så är det producenterna som måste bjuda till och skapa affärsmodeller som bejakar de tekniska möjligheterna snarare än motarbetar dem.

För egen del köper jag min musik på CD och mina filmer på DVD/BluRay. Det innebär att jag ofta får vänta länge på fysisk leverans. Dessutom är kvalitén på ljud och bild ofta mycket sämre än vad tekniken klarar av. För min del önskar jag således direkt leverans av digitala kopior av optimal kvalitet tillsammans med ett enkelt och säkert betalningssystem och ett lägre pris som återspeglar bolagens minskade distributionskostnader.

Om bolagen hade startat den utvecklingen medan fildelningsnätverken fortfarande var små skulle vi säkert ha sluppit dagens obehagliga rättsliga konfrontationer eftersom folk skulle ha vant sig att handla media på nätet istället för att ta dem utan att betala.

Mer läsning: SvD

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: