Gnället på Gripen

gripen_cutaway

Det svenska gnället på Gripen tar aldrig slut.

Utomlands är man rejält stolt över sina teknologiska bedrifter men i Sverige ska allt problematiseras. Nu är det Gripens manual som inte duger, vilket blir en stor nyhet.

Manualer är alltid mer eller mindre bristfälliga. Särskilt flygplansmanualer behöver uppdateras hela tiden, allteftersom piloterna och och teknikerna gör nya erfarenheter.

Kritikerna menar att Gripenmanualerna uppdateras för sällan men påpekar ändå att piloterna känner sina plan väl och flyger säkert.

Gripen är i själva verket det moderna stridsflygplan som har högst tillförlitlighet i världen. Det är i sig en nyhet men det är ju alltid mycket roligare att läsa om någon som klagar. Eller?

Advertisements

7 kommentarer till Gnället på Gripen

  1. Bonkker skriver:

    Där slog du huvet på spiken!

  2. L-HP skriver:

    Ja ända sedan de två TV-sända krascherna så har media vältrat sig i allt negativt de kunnat komma över. Och sen har de heller inte kunskaperna att veta att Gripen är ovanligt befriat från tillbud. Särskilt i utvecklingsfasen om man jämför med andra stridsplan. Svenska som utländska.
    Dålig journalistik alltså.

  3. Bosse skriver:

    USA utvecklar f n nästa generations stridsflygplan, F-22 och F-35. F-22 beskrivs kort med följande ord: F/A-22 är ett femte generationens multirollflygplan med mycket bra manövrerbarhet. Avancerad aerodynamisk utformning ger planet som första flygplan i världen med möjlighet att utan att använda efterbrännkammare flyga över en och en halv gång ljudets hastighet, Mach 1,5, så kallad supercruise-förmåga. Följande filmsnutt är tagen tidigt under utvecklingen vid en landning. Akrobatiken berodde på ett fel i programvaran i flygplanets styrsystem (känns det igen?).

    Kan dessutom meddela att även JAS 39 NG vid nyligen utförda prov visade sig ha supercruiseförmåga.

  4. Bosse skriver:

    Inte bara Sverige bygger ”odugliga flygplan”

    Samma dag som jag härovan pekade på haveriet med en F-22 Raptor så hände enligt facktidningen Aviation Week följande haveri under flygtest:

    The U.S. Air Force has confirmed an F-22A Raptor crashed about 10 a.m. today around 35 miles northeast of Edwards Air Force Base, Calif., where it was based.

    The condition of the pilot is unknown at this time, USAF says. A program source tells Aviation Week that the reason the pilot’s fate is unknown is because the F-22 was separated from the chase plane at the time of the accident and the chase pilot did not see what happened.

    The Raptor was on an unidentified test mission. So far it appears to have been a captive carry weapons test by the 412th Test Wing.

    A USAF statement said a board of officers will investigate the accident. ”As soon as additional details of the crash become available, they will be provided,” the service said.

    This is the third crash of an F-22, and the second of a production aircraft. A YF-22 crashed during testing in 1992–the pilot survived without ejecting–and in 2004 a pilot at Nellis AFB was forced to eject shortly after takeoff. The Nellis crash grounded the F-22 fleet for two weeks.

    The Air Force currently has 134 F-22s in its inventory.

  5. andersonchris skriver:

    Visst är det så, nästan oundvikligt.

    Se bara förteckningen över Viggenhaverier på denna sida:
    http://hem.passagen.se/weasle/swe_crashes.htm

    Om något så kraschar fjärde och femte generationens plan mindre än de gamla plåtplanen. Det som behövs i den svenska rapporteringen är förstås ett vidare perspektiv.

    Tyvärr tror jag att myten om att gripen är kass är så förankrad i det svenska folksinnet att all rapportering automatiskt hamnar i det spåret.

  6. J.K Nilsson skriver:

    Det här är inget som skall urskuldras eller sopas under mattan. Dokumentation är viktigt för att upprätthålla flygsäkerheten. Om inte förarinstruktionerna är korrekta, vilka andra instruktioner är felaktiga? Är underhållsföreskrifterna korrekta så det går att genomföra underhållet på ett flygsäkerhetsmässigt sätt eller är föreskrifterna ett stöd för den enskillde teknikerns kompetens och omdömme? Hur ser föreskrifterna för apparatunderhåll ut? Måste teknikerna tolka föreskrifterna kreativt för att göra jobbet?

    Tudelningen försvarsindustrin – FMV har varit olycklig och genom att rollspelet förändras hela tiden så hinner inte allting vara i synk. Maskinen skall exporteras och då är det viktigt att ha den senaste hård och mjukvaran ute men någon är inte beredd att betala redigt för dokumentationen.

    J.K Nilsson

  7. andersonchris skriver:

    I princip håller jag med. Men så länge kunskapen faktiskt finns bland användarna så är manualen kanske prio 2.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: