Vara eller icke vara

Det finns fortfarande en stor skepsis bland ekonomister och andra bloggare som på socialdarwinistiskt manér menar att Volvo och SAAB är livsodugliga och borde få dö.

nutty3(Det står ju så i kurslitteraturen på Handelshögskolan.)

Nå, bilindustrin svarar för inte mindre än 15% av Sveriges totala export och sysselsätter 140 000 svenskar.

Ta bort de inkomsterna och låt svenskarna köpa utländska bilar, som tillverkas med stöd, så blir nog allt bra. Eller?

(Vissa personer borde ha förmyndare.)

BBC : SvD : DN : Newsmill

Advertisements

5 kommentarer till Vara eller icke vara

  1. Jonas skriver:

    Nya nivåer av förakt mot människor som inte håller med dig?

    Dina formuleringar vittnar om att du fortfarande inte greppat.Det ju ni som förespråkar bidrag som tror Volvo är livsodugligt på egen hand. Jag tror att Volvo klarar sig utan bidrag, genom att köpas upp. Du tror inte det. Ändå anklagar du andra för att anse att de är livsodugliga. Du verkar inte riktigt tänkt innan du skriver.

    Dessutom finns det gott om andra än ”ekoomister” som tycker det är fel att stötta Volvo och SAAB. Se t ex vänsterbloggaren Jinge. (och nej, jag har heller inte gått på HHS)

    Krispaketet är för övrigt ingen garanti för fortsatt framgång för Volvo. Så enkelt är det inte. Det är ingen slump att planekonominer där staten bestämt vad som ska produceras gått under. Tilltron till krispaketet vittnar om en övertro på statens förmåga att bedöma läget. Jag litar inte på politikernas kristallkulor.

    I värsta fall kastar vi bort 3000 per svensk invånare på en industri som ändå går under. Medan jag alltså tror att kastar 3000 per svensk på en industri som ändå klarat sig.

  2. andersonchris skriver:

    Nja, jag tror att många är skeptiska till att rädda bilindustrin utan att ha satt sig in i problematiken.

    Följderna om vi tappar svensk bilindustri i ett tidigt skede av denna ekonomiska kris skulle bli förödande.Det skulle leda till ett enormt tapp av skatteintänkter, ett påtagligt fall i BNP, stora offentliga utgifter för arbetslösa. Samt att fordonsindustrin skulle vara borta för alltid utan att ersä’ttas med något annat.

    SAAB och Volvo har fortfarande enorm potential som märken om de bara får ägare som inte behandlar dem styvmoderligt. Fordonsindustri kommer alltid att finnas någonstans och det är en villfarelse av mått att tro att svenskar inte klarar av att bygga bilar.

    All industri som har gått under i Sverige har fortsatt på andra håll i världen. Varvsindustri finna i exempelvis Tyskland, Polen och Danmark, så varför inte i Sveirge också?

  3. Jonas skriver:

    Jo, det är bra att vi inte har varvsindustri i Sverige, för att den är olönsam jämfört med andra branscher. Mer varvsindustri i Sverige vore alltså en belastning för vårt samhälle.

    Svenskar kan bygga bilar, svenskar kan sy kläder, svenskar kan odla vete… Vi kan till och med göra whisky! Men vi kan inte och ska inte göra allt. Vi ska bara ägna oss åt det vi relativt sett är bäst på. Vad detta är bör överlåtas till marknaden.

    Problemet med ditt och många andras resonemang är att ni spekulerar, till synes utan att inse det själva. Du uttrycker dig som om detta vore en kunskapsfråga. Alla som vet att bilindustrin sysselsätter många människor måste vara för statligt stöd. Era resonemang bygger på att statens ingripande är skillnaden mellan liv och död i en industri som bara har kortsiktiga problem.

    Vad får dig att tro att fordonsindustrin för det första kommer att gå under utan statligt stöd, och för det andra att den inte kommer ersättas av något annat? När har nedläggning av industrier lett fram till permanent massarbetslöshet i världshistorien? Kan du ge ett enda exempel? Folk hittar alltid nya saker att göra.

    Jag delar inte er bild. Volvo och SAAB har långsiktiga problem och det är ett riskabelt projekt att rädda dem. Vi kan gå miste om satsade pengar, men vi kan också låsa fast människor i olönsam produktion av bilar, när de istället kunnat tillverka något som är mer attraktivt på marknaden.

  4. andersonchris skriver:

    Allt handlar om tid. Om SAAB och Volvo får tid på sig kan de naturligtvis bli lönsamma. DEt handlar också om större värden än den kortsiktiga resultaträkningen.

    Summan av allt kunnande i ett land är oerhört viktig för dess ekonomi. JAS-projektet är exempelvis ett ”olönsamt” projekt men dess nytta för SAAB, Volvo och Ericsson kan inte överskattas.

    Ditt resonemang bygger på den felaktiga uppfattningen att den globala konkurrensen är rättvis och att det bara är de sämsta företagen som slås ut.

    Tyvärr är den globala konkurrensen både irrationell, korrupt och oförutsägbar. Den sämre produkten kan segra lika väl som den bättre. Allt beror på tillfälligheter, marknadsmissbruk och otillbörliga gynnanden.

    Att vi för den skull ska lägga oss på rygg i Sverige och ge upp vår viktiga fordonsindustri håller jag inte med om.

  5. Jonas skriver:

    Ja, jag håller med dig om att saker är komplexa. De bästa produkterna segrar inte automatiskt, t ex. Men på en marknad är den bästa produken den som säljer. Resonemang om att en produkt ”egentligen” är bättre blir lätt krystade när konsumenterna trots allt styr.

    Jag tillhör för övrigt de som gärna sett att vi inte envisades med att tillverka JAS. Tror vi hade varit ”better off” med att satsa pengarna på forskning och utbildning inom flyg om vi vill gynna kompetens i den industrin. Företag klarar sig själva om de ges bra förutsättningar.

    Men här är kärnan i min kritik mot hur du resonoerar:
    Ditt påstående om att det handlar om tid och att allt blir bättre om staten ingriper är ren spekulation, men du betraktar det som ett faktum. Du och många andra tror att ni vet bättre än marknaden, vilket är att ta en risk. Jag påstår inte att ni har fel, men att ni gissar.

    Jag köper heller inte rakt av ett darwinistiskt tänkande om att de bästa företagen automatiskt segrar. Det ligger dock närmare min tro än att Maud Olofsson bör tänka till och komma fram till att Volvo nog minsann är ett väldigt bra företag.

    Dessutom är jag kritisk till att alla länder vänder sig ”inåt” i kristider. Det blir statskonkurrens i att rädda egna företag, vilket givetvis inte leder till en bättre helhet. A race to the bottom, som jag ser det.

    Nu blev inte paketet så dåligt som jag fruktat. Lån+forskning och krav på miljöomställningar är rimligt. Men besannas mina spekulationer kommer pengarna till Volvo ha varit onödiga och pengarna till SAAB vara destruktiva, i och med att jag tror de lägger ned på sikt. Det är bättre att de anställda redan nu får söka sig till andra jobb. SAAB går inte med vinst och bidrar inte nämnvärt till Sveriges ekonomi. Det finns faktiskt andra jobb att utföra för den kompetenta personalen (t ex jobba på det andra bilföretaget ;).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: