Bilindustrins död

car

Det är bra att regeringen ignorerar alla ekonomister genom att ställa upp ett relativt omfattande stödpaket på 28 mdr för den svenska bilindustrin. Det är åtminstone bättre än att göra som ekonomisterna föreslår, att låta SAAB och Volvo självdö.

Däremot är det inte säkert att enbart pengarna får bilindustrin att överleva. Både SAAB och Volvo har nämligen en ägarkris som innebär att de amerikanska ägarna i princip är tvungna att sälja de svenska märkena eller lägga ner dem.

Om regeringens stödpaket ska lyckas så krävs således att några privata aktörer tycker att det är värt att köpa SAAB och Volvo och ta på sig det tunga ekonomiska ansvaret för att vända dessa verksamheter.

Man kan också ifrågasätta om nya utländska ägare kommer att förstå sig på SAABs och Volvos särart bättre än Ford och GM har gjort.

Regeringens första stimulanspaket på 8 mdr blir tämligen verkningslöst. Risken är också stor att bilstödspaketet inte får önskad effekt eftersom regeringen av ideologiska skäl utesluter ett statligt övergångsägande.

Dessutom verkar bägge paketen ha presenterats med kort varsel, nästan i panik, utan samråd med vare sig oppositionen eller andra berörda parter, som bilindustrin. Syftet tycks mest vara att upphäva det begynnande intrycket av en handfallen regering.

Således kan det visa sig att regeringen bara kastar pengarna i sjön med sina stimulans- och stödpaket på sammanlagt 36 miljarder.

Mer läsning: BBC : DN : SvD : SvD : SvD : SvD : DN : DN : DN

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: