Rädda svensk bilindustri

bilar

Svenska ekonomer tävlar i cynisism när det gäller Volvos och SAABs framtid. Det bästa vore att låta den svenska bilindustrin dö, menar de, eftersom den går dåligt.

Nu är det inte bara den svenska bilindustrin som går dåligt. Krisen för Volvo och SAAB beror bland annat på att det går riktigt dåligt för deras amerikanska ägare. Amerikanernas nyvalda president har, till skillnad från Sveriges regering, sagt att det inte är ett alternativ att låta den inhemska bilindustrin gå i konkurs. Därmed kommer de att få stöd för att överleva, även om de får stränga regler att följa. Årets nobelpristagare i ekonomi, Krugman, instämmer och tycker att det är rätt att hålla bilindustrin vid liv i nuläget.

I Sverige däremot, vill regeringen inte hjälpa bilindustrin, ivrigt applåderad av svenska ekonomer som tycker att sådan hjälp vore ett otänkbart brott mot marknadslagarna.

I själva verket representerar de svenska bilmärkena enorma värden för vårt samhälle. Förutom ett stort antal jobb och ett stort kunnande inom utveckling och tillverkning så är Volvo och SAAB alltjämt flaggskepp i den svenska flottan av framgångsrika internationella företag. Om flaggskeppen går under så måste man också fråga sig vad som händer med resten av flottan, för att inte tala om dess självförtroende och anseende.

Personligen kan jag inte se något argument för att låta SAAB och Volvo gå under i en kris som drabbar bilindustrin världen över. Är vi svenskar smartare än amerikanerna om vi låter vår bilindustri dö ut medan de räddar sin? Eller är det tvärtom?

Mer läsning:
Newsmill :
Newsmill : DN : DN : SvD : SvD : BBC : SvD

Annonser

4 Responses to Rädda svensk bilindustri

  1. Jonas skriver:

    Vad USA gör eller inte är helt oväsentligt för vad som är lämpligast för Sverige. Det råder någon slags mytbildning kring dem – om ”till och med USA” genomför statliga ingripanden anses det vara normen för Sverige också. Men vi bör också tänka på att amerikanarnas enorma lån är betydligt mindre per amerikansk medborgare än ett svenskt statligt övertagande skulle vara per svensk medborgare. Är det rimligt med en biltillverkare per 4.5 miljoner människor?

    Förstår heller inte att folk stirrar sig blinda på svenska företag. Om vi nu ska värna ”oss själva” bör vi väl knappast hjälpa en biltillverkare som har sin största fabrik i Belgien. Eller?

    Dessutom förstår jag inte riktigt pessimismen som tycks råda bland de/ni som vill ha statligt stöd. Jag vill INTE ha statligt stöd, men tror Volvo kommer klara sig ändå. Helt klart är dock att de behöver säljas. Det logiska vore att antingen en asiatisk tillverkare köpte dem, eller att Volvo återgår till svenskt ägo och blir en folkaktie genom nyemissioner. Det sistnämnda alternativet är dock svårt att tänka sig i nuvarande ekonomiska läge. Går det att hitta 2 miljoner ägare som kan lägga 25 000 var i snitt? Tror inte det.

  2. andersonchris skriver:

    Det amerikanerna har förstått, och du har missat, är att bilbranschen har hamnat i ett undantagstillstånd där de vanliga reglerna inte gäller.

    Således går man in med stöd för att överbrygga undantagstillståndet till dess att folk vågar köpa nya bilar igen.

    SAAB och Volvo har det ännu värre eftersom de dessutom måste genomgå ägarbyten.

    Otroligt många skickliga svenska ingenjörer och arbetare får sin försörjning genom bilindustrin. Att säga att de är oviktiga är bland det mest korkade som jag har hört på länge, länge.

  3. Bengt Axmacher skriver:

    Delar din uppfattning Chris. Fordonsindustrin sysselsätter en stor del av våra skarpaste ingenjörer och är förmodligen också sysselsättningsskapande på högskolorna med olika forskningsprojekt. Försvann bilundustrin så försvinner säkert också en stor del av ingenjörerna utomlands.
    Finns det en gemensam FoU-verksamhet att börja med med statligt stöd ( vilket inte är detsamma som att äga företagen) så tror jag det skulle finnas pengar redo att satsa på att köpa loss båda företagen till att bli ett.

  4. Jonas skriver:

    Du verkar gilla att medvetet missförstå och tolka in en massa saker i det jag skriver…

    Nej, jag har inte ”missat” att många tror att bilbranschen är i ett undantagstillstånd. Jag hävdar dock att denna attityd/teori är överdriven. Det finns överkapacitet vad gäller bilproduktion i världen, även på längre sikt. Att amerikanarna väljer att bevara sina bilindustrier gör det ännu svårare för oss att sälja SAAB:ar och Volvos i framtiden. Men nu är det inte så att förespråkar en nedläggning, utan tror som sagt att de kommer att klara sig ändå – åtminstone Volvo. Allt lutar åt att någon kommer att köpa dem. Antagligen asiater. Varför ska då staten ”rädda” dem?

    Att arbetarna och ingenjörerna är skickliga vet jag. Jag har inte kallat dem ”oviktiga”. (vem är det som är korkad här egentligen? lär dig att läsa) Om det skulle bli så att SAAB och/eller Volvo lägger ned hittar dessa mäniskor säkerligen nya jobb i och utanför fordonsindustrin. Varför inte starta ett nytt företag som tillverkar elbilar? Bygga solfångare? Detta är inte första gången vi genomgår en strukturomvandling. Att påstå att vi måste rädda Volvo och SAAB för att tillvarata arbetarnas kompetens är att underskatta arbetarna från din sida. Tror du de är hjälplösa och okunniga utan Volvo Cars?

    Dessutom är ”bara” ca 70% av de anställda svenskar. Ska svenska staten rädda belgiska jobb också?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: