Upphovsmän missförstår IPRED

En olovlig fildelare?

En olovlig fildelare som offras på upphovsrättens altare?

Återigen kliver några svenska kulturarbetare fram och stöder IPRED. Den här gången är det tre upphovsmän bakom den svenska filmen ”Låt den rätte komma in”.

Filmskaparnas argument bygger som vanligt på principiella resonemang om att upphovsrätten måste värnas. Däremot har de uppenbarligen inte begripit de praktiska konsekvenserna av det lagförslag som regeringen skickade till lagrådet, se Lagrådet dissar IPRED.

Jag är fullkomligt ense med filmskaparna om att upphovsrätten måste värnas och att fildelningen inte kan fortgå som den gör idag. Däremot kan en lag inte bara bygga på principer. Man måste också utforma lagen så att de praktiska konsekvenserna blir godtagbara.

Det liggande förslaget om IPRED kommer inte att råda bot på problemet med fildelning eftersom det är alltför lätt att dölja sitt IP-nummer. Däremot kommer lagen allvarligt att skada rättssäkerheten i Sverige. Med hjälp av lagen kommer stora, internationella mediebolag att bedriva hetsjakt på enskilda svenskar utan insyn eller bevis för att en viss person faktiskt har fildelat.

Det enda verkningsfulla sättet för Sverige att bekämpa den skadliga fildelningen är att slå mot de strukturer som möjliggör storskalig spridning av upphovsrättsligt material. Istället för att jaga enskilda svenskar, som är skötsamma i varje annat avseende, bör man således inrikta sig på storpiraterna. Det rör mig inte i ryggen om mediebolagen ges rättsliga möjligheter att stämma och stänga olika fildelningssiter.

Det som oroar mig enormt är de vanliga svenskar, som lever under begränsade ekonomiska omständigheter, och som kommer att utsättas för godtyckliga skadeståndskrav i avskräckande syfte. Enligt min mening har riksdagen en skyldighet att skydda sitt folk mot sådana rättsosäkra påtryckningar.

Mer läsning: SvD SvD SvD

3 Responses to Upphovsmän missförstår IPRED

  1. Mikael Nilsson skriver:

    Jag antar att du då också vill stänga google?

    För att ladda ner filmen [torrentlänk borttagen av Chris Anderson]

  2. andersonchris skriver:

    Mikael, inga torrentlänkar på min blogg. Det är sådana barnsligheter som gör det lätt för politiker att avfärda i IPRED-motsåndarna.

    Jag är absolut emot olovlig spridning av upphovsrättslligt material. Jag är bara emot regeringens version av IPRED eftersom den går längre än EU-direktivet, inte uppfyller sitt syfte och dessutom är skadlig för rättssäkerheten i landet.

    Hursomhelst tycker jag att Google borde städa bort torrentlänkar till olovligt material, men det är som jag skrev mediebolagens uppgift att lösa detta direkt med Google.

  3. andersonchris skriver:

    Personligen tycker jag att det är synd att Alfredson et al framträdde på det här sättet.

    Min privata inställning är nämligen att bojkotta de upphovsmän som stöder IPRED utan förståelse för de stora farorna för rättssäkerheten i Sverige. Sådana personer sätter sina egna särintressen över allmänhetens och det är farligt.

    Grundat på de goda recensionerna hade jag tänkt se Låt den rätta komma in på bio. Nu får jag väl vänta och se den hos en kompis eftersom jag själv inte vill betala pengar som går till dessa upphovsmän som inte förstår sig på andras situation.

Kommentera

