Underhållarnas krig mot publiken

Fildeningsdebatten blir hetare. I Dagens Nyheter publicerades en debattartikel där 37 svenska artister, regissörer, låtskrivare, författare och skådespelare hårt angriper ”piratgruppen”.  Artikeln gör mig illa berörd, trots att jag är emot olovlig fildelning.

Innehållet och tonfallet i artikeln antyder att den är skriven av en sakkunnig inom någon upphovsrättsorganisation. Det är naturligtvis osannolikt att 37 kreativa individer har skrivit artikeln tillsammans. Troligen har de bara ombetts att underteckna en färdig produkt.

Englund är nu ute

Englund hatar fildelare

Tonen mot ”piratgruppen” är ganska oresonlig. Uppskattningsvis ägnar sig 1 miljon svenskar åt fildelning dagligen. Det är naturligtvis inte bra men det innebär också att ”piratgruppen” i själva verket är de konsumenter som artisterna vill nå. Artikeln är således en krigsförklaring mot den egna publiken.

Många av artisterna som har undertecknat artikeln är inte särskilt drabbade av fildelning. Flera av dem är inte populära längre och man undrar om de kanske skyller den minskade efterfrågan på fildelning?

Verkligheten bakom IPRED-förslaget är att internationella mediebolag kommer att använda sina enorma ekonomiska och juridiska resurser till att jaga vanliga svenska medborgare. Om förslaget går igenom så kommer vi troligen att få se samma fula skrämseltaktik mot fildelare som finns i andra länder. Där väljer man ut sårbara personer och klämmer dem på stora skadestånd för att avskräcka andra. Den riktigt förslagna ”piratgruppen” undkommer däremot eftersom de kan surfa anonymt.

De elektroniska exemplaren har förändrat upphovsrätten för all framtid. Olovlig fildelning är en barnsjukdom i det globala nätsamhället. Problemet måste lösas på ett sätt som bejakar teknikens möjligheter och som inte slumpmässigt förstör livet för vanliga svenskar. Skadestånden för fildelning av film eller musik kan nämligen lätt bli större än skadestånden för den som begår mord.

De flesta skapare som undertecknade artikeln är totalt ointressanta för mig. Dock finns ett par namn som jag uppskattade tidigare: Dick Harrison och Peter Englund. Jag kommer förmodligen inte köpa några böcker av dem så länge som de håller fast vid denna människofientliga inställning till fildelningsproblematiken. Jag klarar mig bra utan dem men hur klarar de sig utan sin publik?

Se även SvD och SvD.

2 kommentarer till Underhållarnas krig mot publiken

  1. Skorpio skriver:

    Ja, Chris… Kan bara hålla med dig. Jag tycker också att de kan få behålla sina underbara verk för sig själva. De borde få betala för den gratis PR som fildelningen medför och i slutändan, enligt mig, tjänar på.
    Nej, helt fel sätt att angripa problemet på, men så är det, man förbjuda något och så är problemmet borta.

    //Skorpio

  2. Donsan skriver:

    Idag fildelar så många som 2 miljoner svenskar enligt statistik från The Pirate Bay.

    Kolla också mina inlägg på min Min blogg

Kommentera

